Pack your bags, we're going on a trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Nijkamp - WaarBenJij.nu Pack your bags, we're going on a trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Nijkamp - WaarBenJij.nu

Pack your bags, we're going on a trip!

Blijf op de hoogte en volg Mark

08 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo blogbezoekers!

Hoe is het daar in het kikkerlandje? Hier gaat alles nog steeds geweldig en aangezien het al weer een tijdje geleden is, bij deze weer een reisverslag!

Vandaag zit ik hier precies 6 weken en morgen zelfs al weer op de helft van deze prachtige reis! De tijd gaat snel, maar ik geniet volop. Ik ben hier al aan alles gewend en alles valt me hier mee! Laat ik even terug gaan naar waar ik was gebleven! De dag dat de kinderen een brief naar Nederland hadden gestuurd was ik met de docenten die ook mijn les hadden bezocht, naar het CPI (Christelijk Pedagogisch Instituut) geweest. Dit is de pabo in Suriname, vergelijkbaar met het MBO in Nederland. We kregen een rondleiding van de (Nederlandse) directeur en er gaan mooie samenwerkingsbanden gelegd worden tussen de Pabo in Suriname en Nederland!

In het weekend van 28 en 29 maart heb ik mijn eerste tweedaagse trip gehad naar Nickerie/Bigipan. Met twee bussen van in totaal 35 man en een geweldige gidsleider (een echte rastafari genaamd Sergio) reden we eerst 5 uur met de bus, toen een uur met de boot om op bigipan (groot meer) aan te komen. We sliepen op een huisje op het water, in hangmatten. 's Avonds weer een jacht op kaaimannen, gezellig met elkaar gezeten en gedronken en de volgende dag een modderbad genomen. Ik zou een verslag vol kunnen schrijven over deze trip, het was echt bijzonder! (zie foto's). Dit heeft me enthousiast gemaakt om op trips te gaan want vorige week zijn alle trips ingepland:

12 en 13 april --> Galibi (zeeschildpadden checken)
18,19,20,21 april --> Raleighvallen/Voltzberg (bergbeklimmen, stroomversnellingen, lopen door de jungle)
26,27,28,29 april --> Blanchemarie/Avanavero (hoogste watervallen van suriname, jungle trip, back to basic!)
1 en 2 mei --> Brownsberg/Stuwdam (berg beklimmen, varen op het Brokopondomeer, van een kabelbaan af)
10,11,12 mei --> Jaw-jaw/Isadau (trip naar boven Suriname, zwemmen in de Surinamerivier, inheemse dorpjes bezoeken).

Ik heb bijna vakantie (17 april t/m 4 mei) en de meeste trips zijn ook in de vakantie gepland. Jaw-Jaw zou ik eerst heen gaan i.c.m. stage, maar we hebben besloten daar geen stage meer te lopen. In plaats daar van mogen we wel een dagje langs de school om een flink geldbedrag aan de school te schenken namens de KPZ kerstactie!

Afgelopen zondag zijn we naar een groot reggae festival geweest met gave artiesten (ik voelde me bijzonder blank tussen de 10.000 Surinamers) en afgelopen maandag heb ik mijn eerste sollicitatiegesprek via Skype gehad met de Mariabasisschool in Marknesse. Vrijdag moet ik nog twee keer solliciteren voor mijn afstudeer stage (WPO) van volgend schooljaar. De stage verloopt verder ook nog prima, de kids zijn heel enthousiast van de muzieklessen en ook de andere lessen verlopen prima! Ik heb een lessenserie ontworpen waarbij leerlingen leren samen werken in tweetallen, complimenten geven en elkaar helpen (zie foto's!).

Ik sluit mijn verslag af want ik heb mijn band nog steeds niet geplakt (vanmorgen een flink stuk in de zon gelopen) en kijk nog uit naar een prachtige tijd die ik hier ga hebben in dit geweldige land :)

Aboeng!



  • 08 April 2014 - 22:15

    Tente Mardjen:

    Leuke herineringen en nog veel mooie dingen te gaan. Geniet er nog maar lekker van.

  • 09 April 2014 - 08:28

    Margreet Nijkamp:

    Mooi om te lezen Mark. Wat leuk dat de kinderen leren met elkaar samen te werken, met complimenten erbij, dat hebben ze zo nodig. Prachtige trips ga je maken en heb je al gemaakt. Leuk dat je ook bij een muziekfestival bent geweest. Bedankt voor je mooie verhalen en foto's. Groetjes van ons allemaal uit Emmeloord.

  • 10 April 2014 - 07:56

    Yvanka:

    Hee lieverd,
    Heel wat trips in de planning. Klinkt erg gaaf allemaal, enjoy!
    Leuk om de foto's te zien van je lessenserie en het filmpje op facebook van de muziekles is al helemaal super! Veel succes met de laatste stagedagen!
    Liefs uit Pokhara

  • 10 April 2014 - 07:56

    Yvanka:

    Hee lieverd,
    Heel wat trips in de planning. Klinkt erg gaaf allemaal, enjoy!
    Leuk om de foto's te zien van je lessenserie en het filmpje op facebook van de muziekles is al helemaal super! Veel succes met de laatste stagedagen!
    Liefs uit Pokhara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Mijn naam is Mark Nijkamp, ik ben 21 jaar en studeer aan de Katholieke Pabo, te Zwolle. Ik zit in het derde leerjaar en ik krijg de kans een prachtige ervaring op te doen in Paramaribo, Suriname om daar 3 maanden les te geven op een basisschool. Dit ga ik doen op de St. Aloysiusschool in Paramaribo. In het reisverslag houd ik onder andere bij om te laten zien wat ik met het ingezamelde geld heb kunnen doen voor de kinderen in Suriname. Het geld heb ik ingezameld op mijn vorige stageschool, OBS de Driesprong in Marknesse. Ook zal ik de grootste belevenissen zoveel mogelijk bij houden voor iedereen die het maar wil lezen!

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 9011

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 22 Mei 2014

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: