Terug in de tijd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Nijkamp - WaarBenJij.nu Terug in de tijd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Nijkamp - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd!

Door: Mark Nijkamp

Blijf op de hoogte en volg Mark

07 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

De eerste schooldag begon gelijk goed: het was carnaval en dat moest gevierd worden, op z'n Surinaams! In een grote optocht met vier scholen liepen we door de straten van Suriname, de zon brandend op ons hoofd maar dat hield ons niet tegen om te zingen en gek te doen. Ik kon zo goed contact maken met de kinderen, en na het inzetten van FLIE, FLIE FLA, FLIE FLA FLO! had ik een goede eerste indruk gemaakt. Samen met de andere stagiaire uit Nederland hebben we heel wat kinderen geschminkt voor we vertrokken en werden we zelf ook prachtig beschilderd met kindertekeningen (zie foto's!).

Maandag begon mijn eerste echte stage dag in klas 4 (dit had ik afgesproken met het schoolhoofd, een aardige, autoritaire vrouw, die mij vrij liet in mijn keuze voor welke klas ik wilde staan). Ik zou de ene helft van de dag in klas 4b kijken en de andere helft in klas 4a, om zo een keuze te kunnen maken. Beide klassen waren ontzettend leuk en ik werd door beide klassen als het ware binnen gehaald, om maar bij hun klas te komen lesgeven. Alle verkoop skills van de kinderen werden in de strijd gezet en ik moest echt een muntje werpen tot een keuze te komen. Na dinsdag ochtend aan een verontwaardigde klas 4a uit te leggen dat ik voor klas 4b gekozen had (ze waren het er echt niet mee eens!) mocht ik die dag ook mijn eerste les geven. Mijn mentor is een man van 22, bijna 23 en ik kan het goed met hem vinden.

Ik zal eerst even een beeld schetsen over het onderwijs in Suriname. Met alle respect voor de leerkrachten op de school, maar het leek even of ik terug ging in de tijd, wat betreft het onderwijs. Alle lessen worden klassikaal gegeven, van differentiatie is geen sprake, veel onderwijstijd gaat verloren wanneer leerlingen moeten wachten als de rest nog niet klaar is en er komt weinig uit de kinderen zelf, de leerkracht is leidend. Daarnaast wordt er heel veel herhaald in de zin van overschrijven, nazeggen en de zin van de leerkracht af maken. Ik moest hier de eerste dagen enorm aan wennen (ik loop stage op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag) maar dit wilde niet zeggen dat het hier niet meer zag zitten :-) Ik zag juist veel kansen en wilde eigenlijk gelijk aan de slag met de manier van lesgeven, zoals ik op de pabo geleerd had!

Ik begon met het maken van 3 simpele afspraken. De kinderen waren niet gewend hun vinger op te steken en er werd veel geroepen door de klas wanneer de leerkracht een vraag stelde of wat vertelde. De afspraken die ik met ze maakte, werkten direct! Ik benaderde de leerlingen zoveel mogelijk positief, iets wat ze ook niet altijd gewend zijn.
Donderdag was een speciale dag. Ik heb zoals jullie weten met mijn vorige stageschool, OBS de Driesprong in Marknesse, geld ingezameld voor de school. Donderdag mocht ik 1000 SRD (€220) overhandigen aan het schoolhoofd (zie foto). Ze was er enorm blij mee en het geld gaat gebruikt worden voor het opknappen van de leerling-toiletten (deze spoelen niet meer door), een deel gaat naar de aanschaf van nieuwe leesboeken en een klein deel wordt besteed aan het muzieklokaal. Het schoolhoofd zou mijn op de hoogte houden van de investering van het geld en ik zal foto's uploaden zodra resultaat te zien is! Het overige bedrag dat we hebben ingezameld zal ik voor een deel besteden aan materialen voor mijn klas (waarvan al een deel besteed is, zie vorig reisverslag) en een deel aan het aanschaffen van een gitaar. Deze kan ik bij mijn eigen lessen inzetten en ik heb met de muziekdocent afgesproken dat ik haar gitaarlessen ga geven, zodat zij hier mee door kan gaan wanneer ik de gitaar aan de school schenk bij mijn vertrek.

Donderdag heb ik ook het stoplicht ingezet in mijn klas, wat heel goed werkte! Ook heb ik bij een geschiedenis les voor hen nieuwe werkvormen in gezet (zelf onderzoek doen naar een onderwerp en vervolgens presenteren, zie foto's) waarbij ze nieuwe stiften en kleurpotloden konden gebruiken. Hun geluk kon niet op, dit was erg mooi om te zien. Omdat de leerlingen vaak niet zo veel doen wanneer ze klaar zijn met hun werk heb ik 'klaarwerk' geïntroduceerd. Hiervoor had ik oefenboekjes voor tafels mee genomen en twee andere werkjes bedacht. Op de foto's is te zien dat de leerlingen ook dit zeer interessant vonden!

Ik geniet van het stage lopen, maar natuurlijk geniet ik ook steeds van de vrije tijd die ik heb naast de lesdagen die van 8 tot 1 duren. Volgende week zaterdag gaan we voor het eerst op een ééndaagse trip, naar de plantages in Crommewijne, het spotten van dolfijnen en het vangen van kaaimannen (klein krokodillen). Dit weekend gaan we naar White Beach, 'een uniek wit zandstrand aan de Surinamerivier: een Caribische sensatie in de Surinaamse jungle!' (zoals de site beschrijft). 's Avonds lekker hangen in onze hangmatten, spelletjes doen, uit (eten) gaan en lekker chillen. De sfeer is nog steeds heel relaxed, we hebben alleen wel een probleem met ons Wi-Fi... Die ligt er sinds 4 dagen uit en ik typ dit reisverslag nu vanuit het restaurant Zus&Zo, waar we steeds met een groepje heen gaan om even op internet te kunnen. Zo zie je maar weer dat we toch aardig afhankelijk zijn van internet, omdat we nu ook moeilijk met school aan de slag kunnen / contact met thuis kunnen maken. Als het goed is moet dit opgelost zijn na het weekend.

Verder wil ik zeggen dat ik iedereen in Nederland echt begin te missen, maar dat mijn mooie tijd hier dat helemaal dragelijk maakt :-) Ook mijn lieve vriendin die in haar uppiel in Nepal, Pokhara zit om daar ook stage te lopen op een basisschool (trots!).

Ayyyyy! tot het volgende reisverslag!

  • 07 Maart 2014 - 19:00

    Denice:

    Hoi Mark,
    Wat ontzettend leuk om je ervaringen te lezen!
    Echt top dat je het ingezamelde geld zo goed gebruikt, mooi om te lezen!
    Heel veel succes nog de aankomende tijd en geniet ervan!

    Groetjes,

    Denice

  • 07 Maart 2014 - 19:37

    Evelien:

    Hoi Mark,

    Tof dat je het zo na je zin hebt, en wat goed dat die kinderen door jou stage leren dat ze ook wat in te brengen hebben en niet alleen volgens het "boekje" hoeven te leren. Ieder kind is uniek :-)

    Veel plezier en succes

    Evelien

  • 07 Maart 2014 - 19:50

    Jan En Margreet Nijkamp:

    Dag Mark, weer een prachtig verhaal! Wat doe je daar goede dingen zeg. Prachtige foto's ook, wat zullen die kinderen blij met je zijn. Wordt er alleen maar Nederlands gepraat door de kinderen, of hebben ze ook nog hun eigen taal, of mag dat niet op school? Veel succes met je lessen en veel plezier bij je uitstapjes. Veel liefs van je va en moe.

  • 08 Maart 2014 - 07:55

    Vivian:

    Ha die Mark,

    Wat een mooie zaken maak je mee! En te gek te lezen hoe je het geld inzet. Ik vind het kopen van een gitaar, het lesgeven van de juf en daarna de gitaar aan de school schenken het allermooiste!
    Geniet! En ik kom nog even terug op een skypeafspraak met de school. Groetjes Vivian

  • 13 Maart 2014 - 19:05

    Oom Alexander En Tante Elles:

    Heej Mark,

    Yvanka haar moeder vertelde mij dat jij ook een blog hebt.
    Top en super leuk om zo jou avonturen te kunnen volgen in Suriname.
    Wat ben je al goed bezig zeg daar op school!! Jouw enthousiasme kun je vast goed gebruiken om bij de kids nieuwe werkvormen te introduceren. Ik lees ook dat je hier al druk mee bezig bent. Leuk dat je straks ook met muziek bezig kunt zijn, helemaal jou ding!
    Geniet van alles en maak er een mooie tijd van!!

    Liefs en groetjes van oom Alexander en tante Elles

  • 17 Maart 2014 - 12:19

    Opa En Oma Schaap:

    Hoi Mark
    Via Ineke kreeg ik jouw reisverhaal. Ik heb ons ook aangemeld.
    We vinden het leuk jou ook te volgen. Een prachtig verhaal, je maakt heel wat mee zo.
    Volgens mij heb je je draai daar wel gevonden.
    Net als jou zijn wij ook trots op Yvanka, wat ze daar allemaal doet in haar eentje.
    Liefs en veel plezier. Blijf gezond
    Opa en oma Schaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Mijn naam is Mark Nijkamp, ik ben 21 jaar en studeer aan de Katholieke Pabo, te Zwolle. Ik zit in het derde leerjaar en ik krijg de kans een prachtige ervaring op te doen in Paramaribo, Suriname om daar 3 maanden les te geven op een basisschool. Dit ga ik doen op de St. Aloysiusschool in Paramaribo. In het reisverslag houd ik onder andere bij om te laten zien wat ik met het ingezamelde geld heb kunnen doen voor de kinderen in Suriname. Het geld heb ik ingezameld op mijn vorige stageschool, OBS de Driesprong in Marknesse. Ook zal ik de grootste belevenissen zoveel mogelijk bij houden voor iedereen die het maar wil lezen!

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 9013

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 22 Mei 2014

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: