zo hé, die 30 dagen zijn zo om! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Nijkamp - WaarBenJij.nu zo hé, die 30 dagen zijn zo om! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Nijkamp - WaarBenJij.nu

zo hé, die 30 dagen zijn zo om!

Door: Mark Nijkamp

Blijf op de hoogte en volg Mark

27 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo trouwe lezers ;)

Ik ben alweer op een derde van mij reis! Wat gaat de tijd snel zeg! Ik kan me nog goed herinneren dat we met z'n zevenen onder lichtelijke stress aankwamen in ons appartement, na een 8 uur lange vlucht. Nu heb ik nog niet het idee dat ik hier alweer een volle maand ben, maar het voelt al zeker wel als thuis.

Ik zou wel van elke dag een reisverslag kunnen schrijven omdat je hier zo veel mee maakt, maar dat zal ik jullie besparen. Laat ik mijn verhaal chronologisch vertellen. Afgelopen 1,5 week is er weer veel gebeurd in dit imposante land. Woensdag de 19e heb ik de leerlingen van mijn stageklas blij gemaakt met een potlood, pen en liniaal. Dit kon ik organiseren door het ingezamelde geld op mijn vorige basisschool, OBS de Driesprong, waar ik overigens deze week een test-Skype gesprek mee heb gehouden, hier kom ik zo op terug! De kinderen mochten met hun cadeautje op de foto en één leerling zei me zelfs: "meester, ik heb bijna tranen in mijn ogen van geluk". Dit vond ik persoonlijk wel erg bijzonder. Het is niet dat de leerlingen niets hebben, maar ze waren zoals op de foto te zien is dolgelukkig met de nieuwe spullen.

Op een vrije dag besloten we een fietstochtje te maken naar Commewijne en uiteindelijk zijn we lopend op de 52 meter hoge brug over de Surinamerivier gelopen. Aangekomen in Commewijne vonden we een aantal bijzondere Hindoestaanse beelden... Het weekend bestond uit een avondje uitgaan omdat Marinda 22 was geworden! Het uitgaan in Suriname is overigens super vet, omdat er bepaalde dagen zijn waarop de clubs het drukst bezocht zijn door stagiaires. Zo leer je veel nieuwe mensen kennen en leg je makkelijk contacten! Dit weekend ga ik met een huisgenoot met nog een groep stagiaires mee op een tweedaagse trip naar Nickerie/Bigipan dat aan de westkust van Suriname ligt.

Dinsdag heb ik dus een testgesprekje via Skype gehad met de directrice van de Driesprong. Op 1 april gaan we met alle leerlingen van die school Skypen, samen met mijn groep, klas 4b. De kinderen waren al zeer enthousiast toen ik ze dit nieuws vertelde! Ook heb ik gelukkig nog veel tijd om te Skypen met Yvanka, mijn vriendin die momenteel in Nepal stage loopt. De verbinding is niet altijd even optimaal maar het is toch echt heel fijn als je elkaar even kunt zien of horen! De afstand is soms moeilijk maar de band tussen ons wordt wel steeds sterker en sterker! Die dinsdag hadden we ook een etentje met alle pabo stagiaires die we in het voorbereidingsweekend in Schoorl ook hebben ontmoet, samen met de docenten uit Nederland: Ron en Frank. Het was heel gezellig en het is ook wel eens lekker om op de kosten van je leerkrachten te eten ;)

Woensdag kreeg ik van Ron en Frank stagebezoek! Ik was lichtelijk zenuwachtig, maar had mijn les goed voorbereid. Geen reden voor stress dus. Ze kwamen niet langs om mijn les te beoordelen, maar meer om ons een hart onder de riem te steken, met de studenten in gesprek te gaan en het filmen van je les. Ik gaf een rekenles, waarbij de kinderen in groepjes een proefje moesten doen: hoeveel deciliters gaan er in een liter? Het zelfontdekkend leren viel in smaak, de leerlingen gingen zeer enthousiast te werk. Ik had het idee dat ze van tevoren een speech hebben gekregen van mijn mentor, want ze waren poeslief! Gelukkig weet ik van mezelf dat ik ook kan lesgeven aan deze klas zonder vooraf ingedreunde regels ;) Op de foto's is te zien hoe de leerlingen te werk gingen en ik ga proberen een link van WeTransfer te delen, mocht je benieuwd zijn naar het filmpje!

Vandaag heb ik iets nieuws uitgeprobeerd in deze klas: een praatkring. Voor het vak Concepts op de Kpz moet ik kortgezegd 6 lessen ontwerpen waarbij ik met de klas ergens naar toe probeer te werken. Wat ik heb gezien in deze klas, is dat het samenwerken in tweetallen soms moeilijk verloopt. Daar gaan we de komende tijd aan werken, en het kringgesprek was de opening van de lessenserie. Een beetje ongemakkelijk werd er een kring gevormd maar ik zag dat de leerlingen het heel leuk vonden om zo met elkaar in gesprek te kunnen. Het ging in het begin wat moeizaam maar er kwamen uiteindelijk toch hele mooie gesprekken uit! Ook hebben de leerlingen vandaag post ontvangen uit Nederland. Dit hadden de leerlingen van groep 3/4 van de Driesprong geschreven. Je had die ogen moeten zien! Post uit Nederland? Dat maak je ook niet elke dag mee zeg! Enthousiast schreven de leerlingen een brief terug die ik bij mijn aankomst in mei weer zal posten bij de kids van groep 3/4.

Ik ga zo weer even een hapje nemen van mij saoto (Javaanse, zoute, kippensoep met rijst), wiegend vanuit mijn hangmat! Tot het volgende verslag en om nog even een beeld te schetsen van het klimaat hier; Het kwik is deze week gestegen tot 36 graden!

Link naar het filmpje: https://www.wetransfer.com/downloads/c9fa62d1a9f417b5d6b0644a606aa4d620140328172149/d681c707778b97d2adfb726b3d15167120140328172149/cecd58 (geldig tot 4 april 2014)

Mark.

  • 28 Maart 2014 - 11:16

    Opa En Oma Schaap:

    Hoi Mark. Leuk je reisverslag weer te lezen. Volgens ons heb je het bijzonder goed naar je zin.
    Ik kan best geloven dat Yvanka en jij elkaar missen, maar ook daar komt een eind aan.
    Groetjes van ons

  • 28 Maart 2014 - 18:24

    Jan En Margreet Nijkamp:

    Dag Mark, weer een heel mooi verslag. We konden deze keer nog meer van het lesgeven zien. De kinderen vinden het zo te zien heel leuk. Veel succes met je lessen en goede trektochten gewenst. Groetjes van je broers Wim, Bert, Rob en Luuk en veel liefs van je vader en moeder.

  • 28 Maart 2014 - 20:41

    Oma De Lange:

    Hallo Mark, ik heb het verslag en bijhorende foto,s gevonden, een goed verslag waar wij van genieten, meeleven dat is daar nu, jouw leven, werken, zoveel in je opnemen wat er verder nog op jouw pad komt, die je nooit meer zal vergeten, het zal al met al een geweldig verhaal word waarin jij de hoofdrol speelt, en bergen herinneringen aan dit land zult overhouden, want lesgeven is voor jou het mooiste wat er is dat doe je met grote overgave, dat zie ik aan jou zo zal Yvanka het ook ervaren.
    Heel veel succes en plezier sterkte met de soms broeierige warmte, blijf gezond.
    Veel groetjes en een knuff van mij. Oma uit het magnolialaantje.dagdag.

  • 29 Maart 2014 - 17:16

    Yvanka:

    Hee lieverd, wat super om je verhaal weer te lezen en wat een leuke foto's. Meester Murkes met gitaar voor de klas! Ik ben trots op jou en voel ook dat deze ervaring ons alleen maar sterker maakt samen. Jammer dat ik het filmpje niet kan zien, maar dat komt wel in Nederland.
    Hou van je! Geniet van je trip :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Mijn naam is Mark Nijkamp, ik ben 21 jaar en studeer aan de Katholieke Pabo, te Zwolle. Ik zit in het derde leerjaar en ik krijg de kans een prachtige ervaring op te doen in Paramaribo, Suriname om daar 3 maanden les te geven op een basisschool. Dit ga ik doen op de St. Aloysiusschool in Paramaribo. In het reisverslag houd ik onder andere bij om te laten zien wat ik met het ingezamelde geld heb kunnen doen voor de kinderen in Suriname. Het geld heb ik ingezameld op mijn vorige stageschool, OBS de Driesprong in Marknesse. Ook zal ik de grootste belevenissen zoveel mogelijk bij houden voor iedereen die het maar wil lezen!

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 9006

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 22 Mei 2014

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: