Subh Holi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Nijkamp - WaarBenJij.nu Subh Holi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Nijkamp - WaarBenJij.nu

Subh Holi!

Blijf op de hoogte en volg Mark

18 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lezer, fijn dat je mijn blog weer bezoekt, leuk om te zien dat er veel mensen zijn die de reisverslagen lezen!

Het is al weer een tijdje geleden dat ik mijn vorige verslag geplaatst hebt en er is in die 11 dagen veel gebeurd! Ik keek zojuist even op de kalender en kwam tot de conclusie dat ik hier nu al drie weken ben! De tijd vliegt maar ik geniet van elk moment dat ik hier ben en hoop nog een prachtige tijd tegemoet te gaan! Ik probeer weer een beeld te schetsen van hoe mijn week is verlopen in dit prachtige land!

In het weekend van 8 maart zijn we naar White Beach geweest. Een prachtig bounty strand en het weer was heerlijk. Alleen ben ik iets te naïef geweest wat betreft het insmeren en ben ik tot op de dag van vandaag nog aan het vervellen :-)
De stage week is ook weer goed verlopen! Ik zie aan de kinderen dat ze open staan voor mijn ideeën en manier van lesgeven en dat ze echt waarderen dat ik er ben. In de kind gesprekken die ik met ze heb gehouden kwam dat ook naar voren. Op een van de foto's is te zien dat ze bezig zijn met de coöperatieve werkvorm 'mix-en-ruil & mix-koppel' waarbij ze nieuwe begrippen moesten aanleren. De kinderen waren zeer enthousiast! Ook heb ik een beloningssysteem ingezet waarbij de kinderen verantwoordelijk zijn voor hun eigen groepje. Zo kunnen ze een sticker verdienen aan het einde van de dag. Nu hoor ik je denken; kinderen van 10-11 jaar... zijn die niet wat te oud voor een sticker? Nou, dringen dat ze deden en die sticker kwam gewoon terecht op het voorhoofd! We hebben ook taakspel gespeeld waarbij kinderen zich tijdens bijvoorbeeld een half uurtje zelfstandig werken, rekening moeten houden met 3 regels. Aan het einde van het taakspel wordt er gekeken of alle groepjes al hun kaartjes nog hebben (ze hebben er in het begin vijf en ik pak er één weg wanneer ze de regels niet goed uitvoeren). We gaan dit elke dag spelen en lukt het om 4 van de 5 dagen het taakspel te halen: een beloning voor de hele groep zoals buiten een spel doen met z'n allen o.i.d. Ik heb in die week ook een kerkdienst bijgewoond, katholiek, wat bijzonder was om mee te maken! Heel veel rituelen en tradities kwamen daarbij naar voren. De leerlingen vonden het ook heel bijzonder toen ik de gitaar mee naar school nam. We hebben samen gezongen en gedanst, heel gezellig!

Zaterdag stond onze eerste trip gepland: een tour naar Crommewijne, de plantages, dolfijnen spotten en kaaimannen vangen. Onze gids Kenny heeft ons die dag zowel op de boot als lopend door de plantages geleid. Er is veel over die dag te vertellen en ik vond het echt bijzonder om dichterbij de natuur te kunnen komen. Dat is één van de redenen waarom ik ook naar Suriname wilde gaan: het prachtige regenwoud en al het andere natuur dat het land biedt. De dolfijnen waren mooi om te zien maar het hoogtepunt was nog wel het vangen van kaaimannen (kleine krokodillen)! In een gammel bootje waar we met z'n zevenen in pasten, scheurden we in het donker door smalle riviertjes, lekgeprikt door muggen, om vervolgens uit te komen bij een groter gedeelte. Daar werd de motor stil gelegd en de bootsman scheen met zijn lamp over het water. Een stok met als uiteinde een lasso zorgde ervoor dat de kaaimannen gevangen werden (we namen er twee mee) en mochten er mee op de foto. Dit was best sneu voor de beestjes, maar we deden ze geen zeer. Foto's volgen!

Waar kleuren door de lucht vliegen, gezichten besmeurd worden, er gedanst wordt op live muziek, waar iedereen kleurrijk gelijk is, waar het Hindoeïstische nieuwe jaar wordt ingeluid, daar vind je HOLI PHAGWA! Een geweldig feest dat ik nog nooit heb mee gemaakt, maar nu al tot het feest van het jaar benoem want wát een ervaring was dat. Eerst ging ik met mijn huisgenoot mee naar zijn familie, waar ik Holi-ontgroend werd. Emmers water, veel kleuren en zelfs zwarte olie werd over mijn gezicht en kleren verspreid en zelfs mijn tanden moesten er aan geloven. Het feest vervolgde zich in de palmentuin en later op het Onafhankelijkheidsplein waar we lang dansten op de muziek van Dj Chucky. Een onvergetelijke dag, waarbij we de mensen groeten met "Subh Holi!" en vervolgens het gezicht met kleurenpoeder insmeerden! ge-wel-dig.

De geniet meter blijft maar stijgen, een onvergetelijke tijd maak ik mee!
Tot in het volgende verslag!

  • 18 Maart 2014 - 15:17

    Tente Mardjen:

    hoi mark,

    geweldig al je mooie verhalen te lezen, en zo te lezen heb je het echt super naar je zin.
    en dat je er ook gewoon al 3 weken zit dat gaat wel heel snel.
    geniet en blijf vooral schrijven kijk er naar uit.
    groeten van britt en geanne en ome ed.

    xxx marjan

  • 18 Maart 2014 - 15:54

    Yvanka:

    Namaste lieverd,

    Wat super om te lezen dat je ook zo'n leuk Holi feest hebt gehad en wat ben ik trots op jou dat je zo veel van jezelf durft te laten zien op stage! Leuk ook dat de kids er enthousiast op reageren.
    Je schrijft mooi, 't is net of ik je avontuur met je mee beleef, zeker met de foto's erbij.
    Ben ook erg benieuwd naar de foto's van de krokodillen!

    Dikke kus en heel veel liefs uit Nepal,
    je vriendinnetje

  • 18 Maart 2014 - 22:10

    Aletta:

    Mark!

    Supertof om je verhalen te lezen en wat word ik jaloers als ik dit allemaal lees! Je schrijft het ook erg leuk. Hele fijne en leerzame tijd daar nog. Geniet ervan!

    Liefs,
    Aletta

  • 19 Maart 2014 - 10:29

    Ineke Buitenhuis:

    hoi Mark,

    Wat weer een mooi en bijzonder verhaal.
    het is echt leuk om je zo te kunnen volgen en wat goed dat je de kinderen zo weet te motiveren.
    Meester Mark zal een onvergetelijke indruk achter laten in Paramaribo !

    Groetjes, Ineke.

  • 19 Maart 2014 - 23:44

    Mark:

    Bedankt voor de lieve berichten :D Echt leuk om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Mijn naam is Mark Nijkamp, ik ben 21 jaar en studeer aan de Katholieke Pabo, te Zwolle. Ik zit in het derde leerjaar en ik krijg de kans een prachtige ervaring op te doen in Paramaribo, Suriname om daar 3 maanden les te geven op een basisschool. Dit ga ik doen op de St. Aloysiusschool in Paramaribo. In het reisverslag houd ik onder andere bij om te laten zien wat ik met het ingezamelde geld heb kunnen doen voor de kinderen in Suriname. Het geld heb ik ingezameld op mijn vorige stageschool, OBS de Driesprong in Marknesse. Ook zal ik de grootste belevenissen zoveel mogelijk bij houden voor iedereen die het maar wil lezen!

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 630
Totaal aantal bezoekers 8999

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 22 Mei 2014

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: