Mati, welkom in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Nijkamp - WaarBenJij.nu Mati, welkom in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Nijkamp - WaarBenJij.nu

Mati, welkom in Suriname!

Door: Mark Nijkamp

Blijf op de hoogte en volg Mark

27 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Daar sta je dan. Met zes dames ongeduldig voor de sluis te wachten tot je het vliegtuig in mag. Koffer al ingecheckt, tax-free geshopt en de douane keurig gepasseerd. Dan is het wachten tot je in het enorme blauwe luchtschip ('opolangi' in het Sranan) stapt. Na de businessclass voor te laten mochten we dan eindelijk aan boord en konden we gaan zitten. Het vliegtuig was weliswaar overvol, maar ik kan iedereen aanraden om met KLM te vliegen! We hadden keuze uit alle films, muziek en games,we konden vrij rondlopen, al het drinken krijgen dat we maar wilden en de maaltijden waren prima. Twee uur voor de landing werden we nog 'ingeburgerd' met een roti-rol.

Laat ik niet te veel in detail treden, maar werkelijk alles dat ik om me heen zag in dit prachtige land, nadat we geland waren, nam ik als een spons in me op en ik genoot van alle eerste indrukken. We werden door een taxi bij ons appartement gebracht (één lange weg rechtdoor door plaatsjes als 'lelydorp' en 'onverwacht') en waren er rond 22:00 Surinaamse tijd. In ons appartement woonden al drie jongens waarmee we eerst wat hebben gedronken na in lichtelijke stress de kamers verdeeld te hebben. Van een jetlag was niks te merken maar na 20 uur wakker te zijn geweest en een vlucht van ruim 8 uur achter de rug vond ik het toch fijn toen ik in mijn Surinaamse bed kon duiken. Helaas had mijn kamer geen ventilator, maar daar werd voor gezorgd aldus de huisbaas. Wel op z'n Surinaams dus ik hoop dat ik hem deze week krijg ;-)

De eerste dag hebben we te voet een tocht door Paramaribo gemaakt, op zoek naar een simkaart en fietsverhuurpunt. Vervolgens een drankje bij Zus&Zo met een blik op de palmentuin, genietend van de zon (25 graden!). Het leek ons handig om op de fiets de route naar de stagescholen alvast te verkennen dus na onze wandeling hebben we een fietstocht van ruim 20 km gemaakt. De Aloysiusschool waar ik stage ga lopen gaf nog nascholing dus ik heb één van de docenten al gesproken. Ik werd gelijk uitgenodigd om vrijdag carnaval te vieren op school (met een brassband en al) dus dat aanbod ga ik niet afslaan. 's Avonds hebben we met z'n allen traditioneel roti gegeten (een soort pannenkoek van deeg waarmee je kip, kousenband en aardappelen in een sausje opschept) en een djogo (biertje) gedronken.

Vandaag zijn we langs het RKBO (scholenbestuur) geweest en ben ik langs een aantal muziekwinkels geweest. Ik ben van plan het ingezamelde geld op mijn vorige stageschool ook voor een deel in het muziekonderwijs te steken wat ik persoonlijk heel belangrijk vind binnen het basisonderwijs.
Verder zijn de mensen hier enorm vriendelijk, behulpzaam en vooral heel relaxed. Als ik met de meiden door de stad loop of fiets wordt er om de minuut wel gefloten, getoeterd of wordt er naar mij geroepen: "jij bent rijk, geef mij ook zo'n dame!". Ik geniet van elk moment, de prachtige cultuur en natuur en ben helemaal klaar voor dit geweldige avontuur. Maandag begin ik met stage lopen, ik weet nog niet precies in welke groep. Waarschijnlijk in klas 4 of 5 (in Nederland groep 6 of 7).

Tot snel!


  • 27 Februari 2014 - 15:29

    Frank:

    Geniet ervan topper!
    Doe je de groeten aan Barbara?

  • 27 Februari 2014 - 16:01

    Jan En Margreet:

    Mooi verslag mark! We zien het helemaal voor ons hoe jij daar rondloopt en fietst. Veel succes gewenst!

  • 27 Februari 2014 - 17:18

    Jos:

    Ben nu al ietwat jaloers; kunnen ze daar ook een wat oudere ervaren stagiair gebruiken?
    Goede zet om o.a. te investeren in muziekonderwijs!

  • 27 Februari 2014 - 17:32

    Yvanka:

    Heeee lieverd, super om je verhaal te lezen! Geniet lekker van alles wat op je af komt, maar zo te horen doe je dat al. Ik zou willen dat ik al het moois met je kon delen! Namaste, ik hou van je!

  • 27 Februari 2014 - 17:32

    Yvanka:

    Heeee lieverd, super om je verhaal te lezen! Geniet lekker van alles wat op je af komt, maar zo te horen doe je dat al. Ik zou willen dat ik al het moois met je kon delen! Namaste, ik hou van je!

  • 27 Februari 2014 - 18:20

    Vivian:

    Ik heb je eerste stuk met veel plezier gelezen. Mooi dat je zo van alles geniet!! Heel veel succes met beginnen maandag, groetjes Vivian

  • 27 Februari 2014 - 18:29

    Lida Bijsterveld:

    He mark. Super verhaal. Mooi om te lezen. Geniet ervan en alvast succes maandag!

  • 27 Februari 2014 - 22:47

    Jacqueline:

    Wat een mooi begin van een prachtig avontuur.Veel succes maandag en veel plezier.ps. ben nu al jaloers op dat lekkere eten.

  • 02 Maart 2014 - 19:37

    Ineke :

    Hoi Mark, heel veel plezier op stage morgen en een fijne tijd daar. Groetjes van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Mijn naam is Mark Nijkamp, ik ben 21 jaar en studeer aan de Katholieke Pabo, te Zwolle. Ik zit in het derde leerjaar en ik krijg de kans een prachtige ervaring op te doen in Paramaribo, Suriname om daar 3 maanden les te geven op een basisschool. Dit ga ik doen op de St. Aloysiusschool in Paramaribo. In het reisverslag houd ik onder andere bij om te laten zien wat ik met het ingezamelde geld heb kunnen doen voor de kinderen in Suriname. Het geld heb ik ingezameld op mijn vorige stageschool, OBS de Driesprong in Marknesse. Ook zal ik de grootste belevenissen zoveel mogelijk bij houden voor iedereen die het maar wil lezen!

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 8996

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 22 Mei 2014

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: